ВАБИТЬ ХЛОПЦІВ МОРЕ

image002

Цього року вступна кампанія  як для абітурієнтів, так і для працівників вузів була по-справжньому спекотною. Безсумнівно, у чиновників з Міністерства освіти та науки з'явилося чимало інформації для роздумів.

 

Про те, як упоралися з потоком абітурієнтів в Одеському морехідному училищі ім. О.І. Маринеска Одеської національної морської академії, кореспондентові газети  «Одеські вісті» розповів начальник училища Олександр Сабуров.

 

– Цього року ми провели невеликий експеримент:  впускали до приміщення приймальної комісії тільки самих абітурієнтів. Для тих, хто очікував  своєї черги, і для батьків ми відкрили актову залу. Вона у нас кондиційована.  Заяв набрали більше, ніж торік – 751  при ліцензійному наборі 280.

 

Який фах був найбільш популярним?

 

– Найпрестижніший як і раніше – судноводій. Та й вивчитися на судномеханіка теж охочих вистачає. Ще ми готуємо фахівців  з організації перевезень на водному транспорті,   функціонує відділення «Експлуатація засобів механізації та автоматизації перевантажувальних робіт». Цього року на судноводійське відділення вперше за кілька  років подала заяву  дівчина. Вона уродженка Одеської області, з морської династії, на берегову спеціальність вона не захотіла йти категорично.

 

Крім того, училищу дозволено провести додатковий набір на заочне відділення у жовтні – грудні, тому що багато охочих вступити зараз перебувають у рейсі. Люди телефонують, надсилають телеграми – хочуть вступати. 

 

Як відомо, в результаті непродуманої політики у попередні роки  стрімко впала кількість заочників. Багато «дорослих» потенційних абітурієнтів просто боялися від одного слова «тестування». А ось «іспит» для них поняття цілком  звичне. 

 

– Олександре Івановичу,  а що з фінансами?  Вистачає бюджетних коштів?

 

– Зарплата, комунальні платежі, харчування курсантів нехай не повною мірою, але фінансуються. Сподіваємося, що бюджет збільшать хоча б щодо харчування. Ціни ж зросли і далі зростають. 

 

Які рекомендації Ви могли б дати міністерським чиновникам,  виходячи з досвіду цієї вступної кампанії?

 

– Сьогодні багато говорять про вільний доступ до освіти. Але я все-таки б обмежив кількість вузів, куди можуть подати заяву абітурієнти.

 

Цього року їх уже скоротили до п'яти. 

 

–  Так. Але раніше був 1. І це було, мабуть, правильно. Людина заздалегідь визначалася з вибором професії й розуміла, куди йде, ким хоче стати. Коли ж людина одночасно подає документи до медичного училища або університету, до музакадемії, і до нас, на судномеханічний факультет, зрозуміти складно.  І ще кілька слів щодо системи зовнішнього незалежного оцінювання... В Одесі багато морських династій, де хлопчики вже з раннього дитинства готуються йти в море. Але лотерея тестування найчастіше не дозволяє їм цього зробити. Виникає ситуація: юнак, який уперше в житті побачив море, але дуже добре знає, припустимо, українську мову, набирає високі бали, а хлопчик з морської династії не проходить. Це треба якимось чином відрегулювати.

 

І ще із приводу пільг. Згоден з тим, що сироти, чорнобильці, діти, чиї батьки позбавлені батьківських прав, повинні йти поза конкурсом. Є ще і діти гірників. І коли дитина шахтаря вступає до гірничодобувного вузу на пільгових умовах, я розумію, але ось коли його треба прийняти на пільгових умовах до морехідки – не дуже. Жодних  пільг дітям з родин моряків не передбачено, хоча робота в морі теж не з легких і теж небезпечна.

 

Існує  рішення колегії Міносвіти і науки про розвиток позашкільної освіти, де особливу увагу приділено розвитку клубів, секцій. З 7 років, що я працюю в училищі, шість років боровся за створення Обласної флотилії юних моряків. Гроші виділяють з обласного бюджету. У жовтні відбудеться відкриття і презентація флотилії. Чому б не дати пільгу її випускникам, які бажають навчитися морській справі? Або, наприклад, у Кривому Розі є клуб юних авіаторів. Чому хлопці, які закінчують там навчання,  не мають пільг при вступі до Київського авіаційного  вузу?

 

–  На Ваш погляд, чому, незважаючи на труднощі, охочих обрати професію моряка з кожним роком стає усе більше?

 

– Чесно заробити великі гроші сьогодні можна, фактично, тільки працюючи в морі. Багато провідних судновласників поступово відмовляються від послуг східних країн, а воліють брати людей з європейського ринку праці, тому що сучасну техніку треба експлуатувати грамотно. А у нас якість морської освіти досить висока! Нещодавно приїжджав голландський судновласник, який сказав, що в Україні моряків готують краще, ніж у Нідерландах. Виходить, ті часи, коли «гер Пітер» приїжджав навчатися до Голландії морській справі, давно минули.

 

Проте, з'явилася інформація, що незабаром нібито почнеться скорочення морських навчальних закладів.

 

– Я вважаю, що держава не піде на те, щоб позбавляти себе такої перспективної галузі економіки як морська. Гадаю, держава все-таки візьметься за відродження флоту, хоча б тому, що на сьогоднішній день найдешевший вид перевезень – морський. Мати такий величезний морський кордон, такі порти, які можуть приймати і переробляти будь-які види вантажів і не розвивати цю галузь, просто нерозумно! Ось цим хлопцям, які закінчують наше училище і наймаються зараз до  іноземних судновласників,  я зазвичай кажу: «Напрацюєте там досвід і повернетеся на наші судна, під вітчизняний прапор».

 

Вікторія ЄРЬОМЕНКО, «Одеські вісті» № 91 (4073) - 26.08.2010