ВАБИТЬ ХЛОПЦІВ МОРЕ
Цього року вступна кампанія як для абітурієнтів, так і для працівників вузів була по-справжньому спекотною. Безсумнівно, у чиновників з Міністерства освіти та науки з'явилося чимало інформації для роздумів.
Про те, як упоралися з потоком абітурієнтів в Одеському морехідному училищі ім. О.І. Маринеска Одеської національної морської академії, кореспондентові газети «Одеські вісті» розповів начальник училища Олександр Сабуров.
– Цього року ми провели невеликий експеримент: впускали до приміщення приймальної комісії тільки самих абітурієнтів. Для тих, хто очікував своєї черги, і для батьків ми відкрили актову залу. Вона у нас кондиційована. Заяв набрали більше, ніж торік – 751 при ліцензійному наборі 280.
– Який фах був найбільш популярним?
– Найпрестижніший як і раніше – судноводій. Та й вивчитися на судномеханіка теж охочих вистачає. Ще ми готуємо фахівців з організації перевезень на водному транспорті, функціонує відділення «Експлуатація засобів механізації та автоматизації перевантажувальних робіт». Цього року на судноводійське відділення вперше за кілька років подала заяву дівчина. Вона уродженка Одеської області, з морської династії, на берегову спеціальність вона не захотіла йти категорично.
Крім того, училищу дозволено провести додатковий набір на заочне відділення у жовтні – грудні, тому що багато охочих вступити зараз перебувають у рейсі. Люди телефонують, надсилають телеграми – хочуть вступати.
Як відомо, в результаті непродуманої політики у попередні роки стрімко впала кількість заочників. Багато «дорослих» потенційних абітурієнтів просто боялися від одного слова «тестування». А ось «іспит» для них поняття цілком звичне.
– Олександре Івановичу, а що з фінансами? Вистачає бюджетних коштів?
– Зарплата, комунальні платежі, харчування курсантів нехай не повною мірою, але фінансуються. Сподіваємося, що бюджет збільшать хоча б щодо харчування. Ціни ж зросли і далі зростають.
– Які рекомендації Ви могли б дати міністерським чиновникам, виходячи з досвіду цієї вступної кампанії?
– Сьогодні багато говорять про вільний доступ до освіти. Але я все-таки б обмежив кількість вузів, куди можуть подати заяву абітурієнти.
– Цього року їх уже скоротили до п'яти.
– Так. Але раніше був 1. І це було, мабуть, правильно. Людина заздалегідь визначалася з вибором професії й розуміла, куди йде, ким хоче стати. Коли ж людина одночасно подає документи до медичного училища або університету, до музакадемії, і до нас, на судномеханічний факультет, зрозуміти складно. І ще кілька слів щодо системи зовнішнього незалежного оцінювання... В Одесі багато морських династій, де хлопчики вже з раннього дитинства готуються йти в море. Але лотерея тестування найчастіше не дозволяє їм цього зробити. Виникає ситуація: юнак, який уперше в житті побачив море, але дуже добре знає, припустимо, українську мову, набирає високі бали, а хлопчик з морської династії не проходить. Це треба якимось чином відрегулювати.
І ще із приводу пільг. Згоден з тим, що сироти, чорнобильці, діти, чиї батьки позбавлені батьківських прав, повинні йти поза конкурсом. Є ще і діти гірників. І коли дитина шахтаря вступає до гірничодобувного вузу на пільгових умовах, я розумію, але ось коли його треба прийняти на пільгових умовах до морехідки – не дуже. Жодних пільг дітям з родин моряків не передбачено, хоча робота в морі теж не з легких і теж небезпечна.
Існує рішення колегії Міносвіти і науки про розвиток позашкільної освіти, де особливу увагу приділено розвитку клубів, секцій. З 7 років, що я працюю в училищі, шість років боровся за створення Обласної флотилії юних моряків. Гроші виділяють з обласного бюджету. У жовтні відбудеться відкриття і презентація флотилії. Чому б не дати пільгу її випускникам, які бажають навчитися морській справі? Або, наприклад, у Кривому Розі є клуб юних авіаторів. Чому хлопці, які закінчують там навчання, не мають пільг при вступі до Київського авіаційного вузу?
– На Ваш погляд, чому, незважаючи на труднощі, охочих обрати професію моряка з кожним роком стає усе більше?
– Чесно заробити великі гроші сьогодні можна, фактично, тільки працюючи в морі. Багато провідних судновласників поступово відмовляються від послуг східних країн, а воліють брати людей з європейського ринку праці, тому що сучасну техніку треба експлуатувати грамотно. А у нас якість морської освіти досить висока! Нещодавно приїжджав голландський судновласник, який сказав, що в Україні моряків готують краще, ніж у Нідерландах. Виходить, ті часи, коли «гер Пітер» приїжджав навчатися до Голландії морській справі, давно минули.
– Проте, з'явилася інформація, що незабаром нібито почнеться скорочення морських навчальних закладів.
– Я вважаю, що держава не піде на те, щоб позбавляти себе такої перспективної галузі економіки як морська. Гадаю, держава все-таки візьметься за відродження флоту, хоча б тому, що на сьогоднішній день найдешевший вид перевезень – морський. Мати такий величезний морський кордон, такі порти, які можуть приймати і переробляти будь-які види вантажів і не розвивати цю галузь, просто нерозумно! Ось цим хлопцям, які закінчують наше училище і наймаються зараз до іноземних судновласників, я зазвичай кажу: «Напрацюєте там досвід і повернетеся на наші судна, під вітчизняний прапор».
Вікторія ЄРЬОМЕНКО, «Одеські вісті» № 91 (4073) - 26.08.2010